Skip to main content

Wij zijn de mensen
van Prezzent!

Collega’s aan het woord

Wie kan er beter vertellen over hoe werken is bij Prezzent dan de mensen van Prezzent zelf! Lees hieronder de verhalen van Xander, Manon en Kitty.

Mannen onder elkaar

Allemaal vrouwen, vrouwen, vrouwen, verzucht Jan. ‘Niks mis mee hoor’, haast hij zich te zeggen. Maar léuk is het wel, dat er nu een mannelijke ondersteuner is. ‘Van man tot man praat je toch anders, vrijer.’ 

En dan ook nog een ex-marinier. Negen jaar zat Xander bij de parachutisteneenheid, waar hij intern werd opgeleid tot trauma-medic. Een soort EHBO-post in het veld, legt hij uit. ‘Dan komt alles voorbij, van een gekneusde enkel tot het aanleggen van een infuus.’ Xander diende in de Balkanoorlog en trainde met zijn eenheid over de hele wereld. ‘Van de Noordpool tot de woestijn en de jungle. Een ontzettend gave tijd.’

Altijd een oplossing

In de coronajaren was Xander alweer een tijd terug in Nederland en werkte hij bij de GGD. Daar raakte hij in gesprek met een medewerker van Bommelstein, die hem wees op de vacature bij De Binnenvergt. ‘Ik vroeg me af of dat wel zou passen qua opleiding, maar hij zei: ‘gewoon bellen, er is altijd een oplossing’. Zo gezegd, zo gedaan: een week later had ik een gesprek en de week erop kon ik beginnen. Door mijn medische achtergrond is een volledige opleiding niet nodig, dus hebben we een pakket op maat samengesteld. Daarnaast helpen mijn collega’s mij enorm met hun adviezen en feedback. Ik ben dankbaar voor de energie die zij daarin steken. En natuurlijk leer ik elke dag van de bewoners.’

Jan staat altijd klaar

Een van die bewoners is dus Jan. Een bekend en graag gezien gezicht bij Prezzent, die voor iedereen klaar staat. Jan is daar waar ze hem nodig hebben, op het Centraal Bureau, bij De Aak, Pand 9 en in het dierenpark in Hedel. Met een heftig verleden, vond Jan hier zijn rust en veiligheid. ‘Ik woonde een tijdje ambulant, maar ik heb de dagelijkse ondersteuning van hier nodig. Net als de afleiding van mijn werk, om niet terug te vallen in mijn oude leven. Ik praat er veel over, dat helpt.’

Hij is blij met de komst van Xander. Samen pinnen is hun wekelijkse ‘uitje’, dan wandelen ze via het park naar de stad; soms het juiste moment voor een goed gesprek. ‘Xander gaat ook mee als ik naar het ziekenhuis moet’, vertelt Jan. ‘Dan legt hij later nog eens uit wat de dokter heeft gezegd. En we gaan kijken of ik alsnog kan leren lezen en schrijven.’ 

Het gaat goed met je, hè Jan’, zegt Xander. ‘Echt wel, mij krijgen ze hier niet meer weg!’

Alle kansen voor duizendpoot Manon

Waar anders krijg je zoveel kansen om al je kwaliteiten benutten? Dat is het voordeel van een kleine organisatie met korte lijnen, vindt Manon van Dijk. Ze is cliëntondersteuner Dagbesteding, Digicoach én beleidsmedewerker Kwaliteit.

Manon (28) werkte sinds haar studie bij enkele grote zorgorganisaties. Op zoek naar meer uitdaging kwam ze eind 2021 bij Prezzent terecht. In eerste instantie solliciteerde ze naar de functie van ondersteuner Dagbesteding. ‘Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn met cliënten; dingen maken, iets opbouwen. Maar ook spelenderwijs oplossingen zoeken als dingen beter kunnen. Zie ik dat een cliënt veel meer in zijn mars heeft dan hij zelf denkt, dan bedenk ik een activiteit die inzicht geeft, zoals het kwaliteitenspel.’ Twee dagen per week begeleidt Manon de deelnemers van de Brancheopleiding Groenbeheer: voor de klas én buiten. ‘De deelnemers, die vaak al langer in het groen werken, leren niet alleen alles over groenbeheer, maar ook om weer klassikaal les te krijgen en met de computer te werken. En vooral: ze ervaren het succes van certificaten behalen. We maken daar echt een feestje van, met bubbels en een praatje voor elke deelnemer. Prachtig om te zien wat dat doet!’

Kennis delen

De andere helft van de week was Manon flexwerker, wat ruimte gaf voor andere zaken die haar interesse hebben, zoals ICT, het nieuwe ECD en kwaliteit.

‘Als cliëntondersteuner weet ik hoe belangrijk het is om goed met het ECD uit de voeten te kunnen. Ik pak digitale zaken snel op en vind het leuk om die kennis te delen, dus ben ik trainingen gaan geven aan collega’s.’

Toen de projectmedewerker ICT een paar maanden uit de running was, liet de volgende stap zich raden: Manon nam haar taken tijdelijk op zich.

Twee in een

De combinatie van ‘zorg en kantoor’ beviel uitstekend en na de ICT-klus begon ze dit jaar als beleidsmedewerker Kwaliteit. ‘Ik ben altijd positief kritisch: wat valt me op, wat kan beter? Ook als invaller op de woonlocaties probeerde ik te helpen om dingen te verbeteren. Mooi om dat op dit niveau te mogen oppakken.’ Op eerdere werkplekken miste Manon al snel de uitdaging, vertelt ze.

‘Nu heb ik twee heel verschillende functies in één baan. Wat hier ook fijn is: iedereen kent elkaar, je loopt zo bij elkaar binnen en krijgt dingen sneller van de grond. Perfect voor mij!’

Kijken met een
frisse blik

Een hectisch jaar, dat was het volgens Kitty Simonis en Moniek de Groot van de Ondernemingsraad. Dat merkten ze ook in hun dagelijks werk als ondersteuner.

In de afgelopen jaren speelde de OR een grote rol in de ontwikkeling van het nieuwe functiehuis. In 2022 werd dat afgrond. Moniek: ‘Het heeft meer duidelijkheid gebracht in taken en rollen, tegelijkertijd zie je dat mensen nog wat zoekende zijn. Dat verschilt per locatie. In de praktijk blijkt de nieuwe taakverdeling soms lastig, met name door het personeelstekort.’

Nieuwe kansen

Dat laatste is een grote zorg, geeft Kitty aan. ’De werkdruk is hoog. We doen hetzelfde werk met minder mensen. En met invalkrachten is er nu eenmaal wat meer onrust, zowel voor de collega’s als voor de cliënten.’ Onrust was er ook door de personele wisselingen binnen het management en op de locaties, maar daarin ziet Kitty zeker nieuwe kansen. ‘Nieuwe mensen kijken met een frisse blik; ze bevragen je op hoe en waarom dingen gaan zoals ze gaan. Dat is altijd goed. Op de locaties en dus ook op managementniveau.’

Scholing

In 2022 was er volop aandacht voor scholing, vooral rondom het functiehuis en het nieuwe ECD. Moniek: ‘Na een algemene training over samenwerking, in de vorm van een zorgspel, waren er verschillende workshops waaruit je kon kiezen naar persoonlijke behoefte.’ Verder leerde iedereen werken met het nieuwe ECD en ‘Mijn Plan’. Kitty en Moniek zijn er enthousiast over. ‘Je moet even doorkrijgen hoe het werkt, maar we verwachten echt dat het beter en makkelijker wordt.’ Vanzelfsprekend was de OR, net als de CCR, nauw betrokken bij de keuze van het nieuwe systeem.

Benieuwd

Hoe kijken ze naar 2023? Moniek: ‘Vooral nieuws­gierig. Bijna een heel nieuw MT, dat moet zich gaan vormen en daar ben ik benieuwd naar. In de achterbanbijeenkomsten horen we dat niet iedereen zich de afgelopen tijd gehoord en gezien voelde. Die behoefte aan meer waardering hebben we bespreekbaar gemaakt.’ Kitty sluit zich daarbij aan en voegt toe: ‘Verder hoop ik dat er een klap gegeven wordt op de nieuwe werkkostenregeling. En vóór alles hoop ik dat we goede nieuwe medewerkers kunnen aantrekken, zodat de balans tussen werk en privé zich kan herstellen voor al onze collega’s.’

Koffie? Bel, app of mail

Sabrina Veldhuizen (HR adviseur)
06 23005027
werkenbij@prezzent.nl